Zdravje

Morske ribe – vir zdrave prehrane

Prehranski svetovalci priporočajo uživanje rib enkrat do dvakrat tedensko, predvsem kot zamenjavo za rdeče meso in mesne izdelke saj njihova hranilna sestava zelo dobro vpliva na naše zdravje. Ribe so lahko prebavljive, z malo vezivnega tkiva ter rahlo celično strukturo in veljajo za kakovosten in uravnotežen obrok, še posebej v kombinaciji z zelenjavo. Najbolj kakovostne ribe so sveže, nepredelane, v izvorni obliki, saj se tako najbolj ohranijo njihove prehranske prednosti.

Po priporočilih FDA (Food and Drug Administration) in Svetovne zdravstvene organizacije bi si jih morali privoščili še pogosteje, saj so odličen vir lahko prebavljivih beljakovin, za povrh pa še dober vir vitamina D, kalcija, fosforja, selena in joda. Predstavljajo tudi bogat naravni vir kalcija in omega 3 maščobnih kislin ter vsebujejo mnogo za zdravje pomembnih vitaminov in mineralov. Na Nacionalnem inštitutu za javno zdravje Republike Slovenije priporočajo, naj starši otroke že zgodaj navadijo na uživanje čim več različnih rib.

Prisotnost omega 3 maščobnih kislin zmanjšuje verjetnost nastanka srčno-žilnih obolenj, saj ugodno vplivajo na raven nevarnega in koristnega holesterola v krvi. Ribe vsebujejo veliko beljakovin in vse aminokisline, ki jih naše telo ni sposobno tvoriti samo. Imajo ugoden učinek na bolezni srca in ožilja, zmanjšujejo možnost srčne kapi, pri ljudeh, ki redno uživajo ribe, so manj pogosta različna vnetja, blažijo pa tudi revmatična obolenja.

Obstaja študija, v kateri so spremljali zdravstvene delavce in ugotovili, da so imeli tisti, ki so uživali eno ali več porcij rib na teden, za 15 odstotkov manjše tveganje za bolezni srca. Kalcij sodi med minerale, ki so pomembni v katerem koli obdobju našega življenja. V otroštvu pomaga pri izgradnji močnih kosti in preprečuje nastanek rahitisa, v odraslem življenjskem obdobju pa pomaga vzdrževati njihovo moč in gostoto ter preprečuje razvoj osteoporoze.

Da lahko telo normalno absorbira kalcij je nujen tudi vnos vitamina D, ki pa ga je v ribah prav tako veliko. Vitamin D ima pomembno vlogo še pri ohranjanju imunskega sistema, izločanju in uravnavanju inzulina v trebušni slinavki, uravnavanju krvnega pritiska, aktivnosti mišic in delovanju možganov. Ribe vsebujejo tudi vitamina B in E, so večinoma manj kalorične in lažje prebavljive, zato jih povsod vključujejo med priporočeno zdravo hrano in nemalokrat so obilno vključene v najrazličnejše diete.

Skozi številne študije se je pokazalo tudi, da morske ribe preprečujejo pešanje možganov zaradi staranja. Z naraščajočo starostjo postaja delovanje naših možganov vse slabše. A pri nekaterih se to dogaja prej in hitreje. Študije so pokazale, da to vsekakor niso ljudje, ki redno uživajo ribe. Ugotovili so, da je pri ljubiteljih rib celo povečan tako imenovan siv predel, območje, kjer so nevroni, ki med drugim obdelujejo podatke in shranjujejo spomine.

Z uživanjem morskih rib s staranjem ohranjamo v boljšem stanju tudi oči. Obstajajo študije, ki kažejo, da tako zmanjšamo tveganje za pojav rumene pege, tipične starostne bolezni, ki je najpogostejši vzrok izgube ostrine vida pri starejših. Tudi v tem primeru naj bi bile preventivno koristile prav omega-3 maščobne kisline, ki jih morske ribe vsebujejo v izobilju.

Vse več ljudi ima težave s spanjem. Vzrokov je veliko – od stresa do prevelike izpostavljenosti svetlobi, ki jo oddajajo ekrani. Ena od hipotez je, da k slabemu spancu pripomore tudi pomanjkanje vitamina D. Raziskovalci so ugotovili, da lahko uživanje morskih rib pomaga. V šestmesečni študiji se je pokazalo, da se je kakovost spanjaizboljšala, ko so ljudje ves čas raziskave redno, trikrat na teden, uživali ribe. Strokovnjaki menijo, da bi to lahko bila prav posledica večjega vnosa vitamina D, ki ga ribe vsebujejo.

KONTAKTIRAJTE NAS